1 maart 2018
| Plinio Corrêa de Oliveira
De volgende vasten
meditaties gaan over het lijden, in de echt katholieke zin van het woord. Het
was door het kruis dat onze goede Heer de poorten van de hemel voor ons opende
en het zal door het door ons geaccepteerde lijden zijn, dat we ooit in staat
zullen zijn om die Hemelse poorten binnen te gaan.
De kerk is het
mystieke lichaam van Christus. Toen onze Heer Paulus op weg naar Damascus
vroeg: "Saul, Saul, waarom vervolg je mij?", zei onze Heer hem dat
Saul door het vervolgen van de Kerk Hèm vervolgde, Christus vervolgde. De Kerk
vervolgen is Jezus Christus vervolgen, en als de Kerk vandaag wordt vervolgd,
is het Christus die vervolgd wordt.
In zekere
zin wordt de passie van Christus in onze dagen herhaald.
De ondraaglijke pijn in de tuin
EERSTE MEDITATIE
"Jezus
dan, wetende alle dingen, die over hem zouden komen, ging uit en zei tot
hen:" Wie zoekt gij? "Zij antwoordden hem: 'Jezus van Nazareth.'
Jezus zei tegen hen: 'Ik ben het.' En Judas, die Hem verraadde, stond bij hen.
Zo snel als Hij tegen hen had gezegd: 'Ik ben het; deinsden ze terug en vielen
op de grond. Wederom daarom vroeg hij hen: "Wie zoekt gij?" En zij
zeiden: "Jezus van Nazareth." Jezus antwoordde: "Ik heb u
gezegd, dat Ik het ben. Zo gij Mij zoekt, laat hèn dan gaan." (Johannes
18: 4-8)
Toen onze
Heer werd gearresteerd, deed hij twee schijnbaar tegenstrijdige dingen. Aan de
ene kant sprak hij met zo'n gezaghebbende stem dat zijn luisteraars op de grond
vielen. Aan de andere kant, bukte Hij zich om het oor van Malchus op te rapen,
doorklieft door het zwaard van Peter en weer aan het hoofd van de man te
bevestigen. Hij die vrees aanjoeg troostte ook. Hij die met kracht spreekt, geneest
het afgehakte oor. Zit hier geen les in?
Onze Heer is
altijd oneindig goed. Hij was goed voor hen die Hem die avond zochten als Jezus
van Nazareth, en ook goed bij het vervangen van het oor van Malchus. Als we
goed willen zijn, moeten we leren om de goedheid van onze Heer te imiteren. We
moeten van Hem leren dat er momenten zijn waarop het nodig is om te weten hoe
we de vijanden van het Geloof energetisch naar de grond kunnen werpen, en om te
weten wanneer het nodig is om medeleven te tonen aan degenen die ons pijn
willen doen.
Waarom zei
onze Heer: "IK BEN HET"? Was het alleen om degenen die hem wilden
arresteren fysiek door elkaar te schudden? Waarom zou zoiets gebeuren als Hij
zich een tijdje later vrijwillig zou overgeven? De reden is dat als Hij zo hard
sprak in hun oor, alleen zodat Hij nog harder tot de harten kon spreken.
We weten
niet of die mannen uiteindelijk hebben geprofiteerd van de genade die ze hebben
ontvangen, maar de angst die ze stellig voelden toen ze vielen bij het geluid
van de stem van de Meester was net zo waardevol als toen diezelfde stem riep:
"Saul, Saul, waarom vervolg je? Me?"
Onze Heer
sprak hard in de oren. Hoewel ze op de grond vielen, verhief dezelfde stem die
de lichamen trof en de oren verdoofde ook de zielen die zich vernederden door
de oren van de geest die doof waren te openen. Soms is het nodig om krachtig te
spreken om te genezen.
TWEEDE MEDITATIE
"Toen
trok Simon Petrus een zwaard, trok het en sloeg de dienaar van de hogepriester
en sneed zijn rechteroor af. En de naam van de dienaar was Malchus.
"(Johannes 18:10)
De Verlosser
handelde anders met Malchus. Toen Hij zijn oor verving, afgesneden als gevolg
van de ijver van Sint Petrus, wilde Onze-Lieve-Heer hem een tijdelijk goed geven.
Echter, door zijn oor te genezen, wilde Onze Heer boven alles het oor van zijn
ziel openen. Dus, Hij die de spirituele doofheid van enkelen had genezen met de
dwingende kracht van Zijn Goddelijke stem, genas dezelfde spirituele doofheid
van Malchus met woorden van zoetheid en een fysiek wonder.
We leven in
een tijdperk van vreselijke spirituele doofheid. Als er ooit een tijd was dat
de mensheid naar Gods stem moest luisteren, dan is het wel onze tijd; maar de
onze is ook een tijdperk dat zeker het hardste hart heeft.
De
Goddelijke Meester laat ons zien dat, als we onze eigen geestelijke doofheid
willen genezen, evenals die van onze buren, Hij de enige is die dit kan doen,
aangezien menselijke middelen nutteloos zijn.
Laten wij
één zijn met de blinde man van het Evangelie die tot Onze-Lieve-Heer riep:
"Domine, ut videam!" - "Here, dat ik mag zien!"
Laten we
gebruik maken van de vieringen van de Heilige Week om Hem te vragen ons te
helpen om te horen: "Domine, ut audiam!" - "Heer, dat hoor
ik!" We weten niet hoe onze Heer onze geestelijke doofheid zal genezen -
het maakt ook niet uit. Laten we Zijn Goddelijke wil vervullen, of Hij nu
spreekt met de vreselijke stem van berisping en straf, of met de zoete stem van
troost. Wat er echt toe doet is dat we Hem smeken: "Here, dat zal ik
horen!"
Laten we ten
minste met hart en ziel luisteren naar de stem van onze Heer door oprecht onze
ziel te openen voor de genaden die Hij ons schenkt, die in ons de volheid van
het koninkrijk van Jezus Christus tot stand brengt, die de vijanden van de kerk
hopen te verbannen van de aarde.
De geseling
"Toen
nam Pilatus Jezus gevangen en geselde Hem." (Johannes 19: 1).
Pilatus
dacht dat hij, door Jezus te geselen, de menigte tevreden zou stellen en zo in
staat zou zijn om Hem de vrijheid terug te geven. Dit is hoe de zwakken altijd
denken: compromis, toegeven aan het kwaad om het te sussen. Dit maakt het
alleen maar erger.
De
folteraars boeiden Zijn handen en brachten hem naar de pilaar te midden van
slagen, duwen en gelach. Zijn zachtmoedigheid, goedheid en gewillige onwil om
Zichzelf te verdedigen, stond in schril contrast met de wrede, zinloze en brutale
haat. Oh dwaze illusie dat hij door Zijn handen te binden geïmmobiliseerd zou
worden! Het zou genoeg voor Hem zijn om te zeggen, "Koorden,
losmaken", en ze zouden op de grond vallen! Had Hij het zo gewenst, dan
zouden de koorden ook slangen kunnen zijn om zijn boosdoeners aan te vallen.
Wat
buitengewoon is, is dat Hij zichzelf gaf om gegeseld te worden. We kunnen ons
Zijn zoete gekreun voorstellen, Zijn meest Heilige Lichaam kronkelt van de
pijn, Zijn aanbiddelijk vlees verscheurd door de zweep. Dit was het vlees van
de Godmens! Hij stond, vol van waardigheid, zachtmoedig en zonder protest, in
gesprek met de eeuwige Vader in Zichzelf.
We kunnen
ons ook op dat moment de Zoon van God voorstellen, de oppergouverneur van alles
dat gebeurd, denkend aan de gezegende beschaving die ooit zou worden gebouwd op
de verdiensten van Zijn Passie. Helaas, Hij zag ook dat op een bepaald moment
de Christelijke naties zich tegen Hem zouden keren en zouden worden gedomineerd
door een anti-beschaving. Omdat deze wereld een persoonlijke God zou ontkennen,
zou het ook de persoonlijkheid en individualiteit van de mens ontkennen.
Omdat deze wereld een persoonlijke
God zou ontkennen, zou het ook de persoonlijkheid en individualiteit van de
mens ontkennen.
In deze
afgeplatte anti-beschaving zou de mensheid de totale gelijkheid bevestigen en
aldus verslaafd raken aan een rebelse communistische utopie. Deze utopie zou
eigendom ontkennen, en daarom gerechtigheid; zou het gezin, en dus de
zuiverheid, ontkennen; zou religie ontkennen, en daarom alles wat heilig is;
zou traditie, en daarom geschiedenis, ontkennen. Door alle waarden te
inverteren zou deze anti-beschaving een grote chaos veroorzaken, een groot
vacuüm waarin de voormalige christelijke volkeren zouden verdrinken. Deze
anti-beschaving is de tirannie van materie, van de machine, van anonimiteit, en
van atheïsme - in één woord, de regering van Satan.
Onze Heer
had kunnen jammeren zoals de profeet David: "Wat voor winst is er in mijn
dood ...?" (Psalm 30: 9) Wat voor winst is er in mijn bloed, dat ik zo
royaal en zo overvloedig vergoot?
De bekroning met doornen
"En de
soldaten weven een doornenkroon, legden die op zijn hoofd; en zij doen Hem een
purper kleed aan." (Johannes 19: 2)
Onze God, gekroond
met doornen! Bewijst dit niet dat Gods majesteit de majesteit van de pijn is?
Laten we lijden accepteren: lijden aan vernederingen; lijden aan onrecht; lijdt
onder de onvermoeibare inspanningen om goed te doen; lijden aan
zelfverloochening. Het lijden uit het Christendom te halen, is om Christus te
beledigen die een doornenkroon aanvaardde. Christen zijn en bang zijn om voor
God te lijden, is om God te reduceren tot een bankier die voldoet aan al onze
grillen, of om een eenvoudige dienaar die ons helpt bij ons verzoek. Lijden
van het christendom elimineren is het verwijderen van de ruggengraat.
Zijn we
alleen vrienden bij mooi weer? Inderdaad, het is niet christelijk om bang te
zijn om onszelf te offeren voor Christus, onze grootste vriend. Laten we niet
het misdrijf begaan om Jezus op Golgotha te verlaten. Laat ons Hem niet in
het gezicht slaan, die gewond is uit liefde voor ons, door te zondigen. Laten
we geen harteloze hyena's zijn, maar eerder "zachtmoedig en nederig van
hart" als Hij. (Mattheüs 11:29).
Het kruis dragen
"Zelf droeg
Hij het kruis. Zo trok Hij naar buiten naar de zogenaamde Schedelplaats, die in
het hebreeuws Gólgota wordt genoemd." (Johannes 19:17)
Ieder van
ons heeft een kruis om te dragen. Ieder van ons zou graag iets zijn wat hij
niet is, iets hebben dat hij niet heeft, om iets te bereiken wat hij niet kan.
We moeten loslaten wat we niet zijn, hebben wat we niet hebben, en bereiken wat
we niet kunnen; dit is de manier voor ons allemaal.
Moge onze
Heer ons liefde geven voor ons kruis, net zoals Hij dat had gedaan voor de Zijne.
In plaats van het Heilige Hout met afkeer te dragen, omarmde en kuste onze Verlosser
het, omdat Hij Zijn missie op aarde vervulde. Ons kruis bestaat uit het
vervullen van onze missie. Laten we het met tranen omarmen, maar liefdevol. En
laten we zeggen: "Ik zal nooit ophouden om kracht te vragen, en ik zal zo
mijn kruis dragen naar het hoogtepunt van mijn Golgotha!"
Onze Heer
verdroeg elke pijn alsof Hij een koning was die naar zijn kroning ging. Hij
deed dit met waardigheid, met sereniteit, standvastig en zonder aarzeling.
Niets werd hem bespaard, fysiek of spiritueel. Hij ging de diepte van het
lijden binnen met de oplossing van een held, en verscheen dus voor de
gerechtigheid van de eeuwige Vader, luisterrijk in pijn. Dit is hoe Hij de
mensheid redde: bij elke stap gebeurde het ergste aan Hem, toch accepteerde Hij
alles, geheel, zonder om enige vertraging te vragen. Hij heeft nooit iemand
gevraagd om medelijden met Hem te hebben. Het lijden was zo, dat Zijn kracht
soms faalde, maar Hij stond onmiddellijk op en ging door.
Deze
gedachte helpt me mijn zwakheid te overwinnen! Als ik onze Heer Jezus Christus
in Zijn sublieme schoonheid en heiligheid wil ontmoeten, moet ik ook mijn eigen
kruis omhelzen.
De kruisiging
"Toen
ze op de plaats waren gekomen, die Calvarie wordt genoemd, sloegen ze Hem aan
het kruis." (Lukas 23:33).
Voorafgaand
aan de kruisiging kunnen we ons de oneindige schoonheid van Onze-Lieve-Heer
voorstellen, de schoonheid van Zijn lichaamsbouw en de helderheid van Zijn
Heilig Gezicht, waar de esthetische principes van het universum aanwezig waren.
De gratie van Zijn gebaren, de elegantie van Zijn houding, de soberheid van
Zijn manieren en goedheid moet een sterke aantrekkingskracht hebben
uitgeoefend. Wanneer Hij sprak, wie kon zich de toon van Zijn stem voorstellen,
Zijn verbuigingen en Zijn unieke uitdrukkingsvermogen?
Maar toen
Hij aan het kruis genageld was, was Hij misvormd, zonder schoonheid en één
massieve, bloedige wonde. Dit grote slachtoffer was de onschuld in eigen
persoon. Hij had nooit gezondigd. Hij was de personificatie van deugd. Hij had
nooit de behoefte om iets goed te maken, maar deed dat toch zonder maat.
Waarom?
Vanwege de ernst van onze zonden. We zouden diepe droefheid en spijt moeten
voelen bij het zien van Hem, de Onschuldige die zonden met de zondaar droeg.
Hij die het zuiverst was, de meest heilige, droeg ze voor mij! Dit zou ons tot
groot vertrouwen moeten brengen. Iemand die voor zo'n prijs verlost is, hoeft
alleen maar te vragen om de noodzakelijke genade te krijgen om deugd en het
goede dat hem naar de hemel leidt, te beoefenen.
Tegenwoordig
worden de pijnen van Onze-Lieve-Heer veroorzaakt door de godslastering en
minachting tegen de Katholieke Kerk, evenals de aanbidding van de afgoden van
een heidense samenleving: egalitarisme, sensualiteit, opstand, onzuiverheid,
moord, diefstal, overspel. Welke van Gods geboden worden vandaag niet overtreden?
Wat is mijn houding tegenover deze situatie?
Tegenover
mijn zonden en de ontoereikendheid van mijn verzoening, moet ik knielen, op
mijn borst slaan en vastberaden besluiten om niet meer te zondigen.
TWEEDE MEDITATIE
"Jezus
zag zijn moeder staan, en naast haar den leerling, dien Hij beminde. En Hij
sprak tot zijn moeder: Vrouw, ziedaar uw zoon. Daarna sprak Hij tot den
leerling: Ziedaar uw moeder. En van dat ogenblik af nam de leerling haar bij
zich op."(Johannes 19: 26-27)
Sint
Johannes de Evangelist stond aan de voet van het kruis en vertegenwoordigde ook
een soort van top. Zijn liefde had een hoogtepunt bereikt. Hij was de
'geliefde' discipel.
Op de Heilige
Donderdag had hij zijn hoofd op de borst van onze Heer gelegd en de pulsen van
het Heilig Hart van Jezus gehoord, toen kloppend met liefde voor de hele
mensheid. Later op de avond had hij net als de andere apostelen geslapen en was
gevlucht. Hij was echter de maagdelijke apostel, de geliefde apostel, en
maagdelijke zielen, zelfs in deplorabele situaties, vinden de middelen en de
kracht om hun plicht te vervullen.
Aan de
andere kant beschermt God de maagdelijke zielen. God trekt maagden naar zich
toe. Zo heeft niet alleen Johannes de eer om de discipel van de liefde te zijn,
maar ook om aanwezig te zijn op die top van liefde toen onze Heer aan het kruis
stierf. Op deze manier vertegenwoordigde hij alle apostelen en redde het
Apostolische College voor volledige schande.
Bovendien
ontving hij in dit toppunt van liefde de ultieme beloning, omdat er geen groter
geschenk kan zijn voor een persoon dan om Onze-Lieve-Vrouw als een geschenk te
ontvangen. Toen Onze-Lieve-Heer zei: "Vrouw, zie uw zoon", en toen
naar Johannes, "Zie, uw moeder", ontving hij een geschenk van
onschatbare waarde.
DERDE MEDITATIE
"Maar
een der soldaten doorboorde met een lans zijn zijde; en aanstonds vloeide er
bloed uit en water." (Johannes 19:34).
Onze Heer
was al gestorven toen de soldaat, bekend als Longinus, Zijn zijde doorboorde.
Op deze manier schenkt het Heilig Hart van onze Heer de laatste druppel bloed,
de laatste druppel water, voor onze redding. Welke extreme genade! Welke
extreme goedheid! Welk extreem mededogen!
Al het bloed
in het lichaam van onze Heer Jezus Christus was vergoten, om te laten zien dat
Hij ons alles heeft gegeven. Hij deed dit zonder een enkele druppel tegen te
houden, vanwege Zijn immense verlangen om ons te redden. Eén druppel van Zijn
bloed zou voldoende geweest zijn om de wereld te redden, maar toch vergoot Hij
al Zijn bloed zodanig dat de laatste druppels vermengd waren met water. Hij
wilde niets achterhouden om ons te verlossen.
Mijn God,
hoe vaak heb ik het Hart van Jezus doorboord als de lans van Longinus? Het zou
door ernstige zonde kunnen zijn; maar zeker door mijn chronische gewoonte van
onverschilligheid, wat de reden is dat ik niet verander, ik ga niet vooruit,
noch wil ik vooruitgang boeken. Ik zie anderen vooruitgaan, maar wil zelf niet
lastig gevallen worden.
Volgens de
traditie was Longinus blind aan één oog. Een beetje van het water dat van de
kant van Onze-Lieve-Heer gutste, viel op zijn blinde oog, dat werd genezen, en
hij werd later een heilige. Wie weet, misschien zal ik ook deze genade ontvangen
om een heilige te worden. O Heer, op het moment van Uw dood, smeek ik U om
mij deze genade te schenken.
VIERDE MEDITATIE
"Hij
nam het af, wikkelde het in lijnwaad, en legde het in een graf, dat in de rots
was uitgehouwen, en waarin nog nooit iemand was neergelegd." (Lukas 23:53).
Here Jezus,
ik aanschouw Uw lichaam dat van het kruis is genomen, Uw menselijkheid
schijnbaar verpletterd en Uw oneindig kostbare bloed vergoten tijdens Uw
Passie. Oh Man van smarten, uw ziel en lichaam hebben zoveel geleden als een
man kon lijden.
Zolang deze
wereld bestaat, zul u ons model van lijden zijn met al zijn adel, kracht,
zwaartekracht, zoetheid en verhevenheid. Dit is een model van lijden dat niet
alleen rationeel wordt beschouwd, maar ook vanuit het oneindige perspectief van
geloof; een lijden dat theologisch wordt verstaan, als een noodzakelijke
boetedoening en een essentieel middel tot heiliging.
Door de
oneindige verdiensten van Uw Meest Kostbare Bloed, schenk onze geest de nodige
duidelijkheid om de rol van lijden in ons leven te begrijpen en ons de kracht
te geven die nodig is om er echt van te houden.
Alleen door
de rol van lijden en het mysterie van het kruis te begrijpen, kan de mensheid
zichzelf redden van de enorme crisis die het ondergaat. Het is alleen dit
begrip van lijden dat kan redden, zelfs degenen die, op het moment van de dood,
Uw uitnodiging om U te vergezellen, op de Via Dolorosa verwerpen, het kan hen
van de eeuwige straf redden.
Vermenigvuldig
op aarde zielen die van het Kruis houden. Dit is de geweldige genade die we van
u vragen deze Heilige Week in de schemering van onze beschaving.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten