gedeeltes uit het blog van
Damian Thompson (1962), een Britse columnist
Enkele weken geleden vroeg
ik mij af of in we ons bevonden in een vroeg stadium van een katholieke
burgeroorlog ontketend door de verwarring over de kennelijke bereidheid van
paus Franciscus om de pastorale benadering van de kerk jegens gescheidenen en homoseksuelen
te verzachten. De vijandelijkheden begonnen gedurende de rampzalige synode over
het gezin, waarop liberale functionarissen een persconferentie hebben gegeven
waarop ze meedeelden dat de Kerk op het punt stond hertrouwd gescheidenen toe
te laten tot de heilige communie en de positieve aspecten van
homoverbintenissen te erkennen. De synodevaders waren laaiend over deze
manipulaties van de procedures, stemden elk liberaal voorstel weg en lieten de
paus in zijn hemd staan. Sindsdien heeft hij kardinaal Burke, de meest
militante van de conservatieven, verwijderd van zijn positie als prefect van
het hoogste gerechtshof van het Vaticaan. Beweren dat Burke’s bondgenoten zich
beledigd voelen, is heel zwak uitgedrukt.
Onder de meer extreme
traditionalisten (het etiket voor conservatieven die gehecht zijn aan de oude
Latijnse liturgie) is Franciscus nu “de vijand” geworden. Zij erkennen dat hij
“formeel” paus is maar hun echte loyaliteit ligt bij Benedictus XVI. De
emeritus paus, broos maar geestelijk zeer bij te tijd – en bezorgd. Hij
beschouwt zijn opvolger niet als een soort vijand maar hij is niet gelukkig.
Onlangs lanceerde hij een verdediging van de Tridentijnse Mis die openhartiger
was dan al wat hij als paus daarover heeft gezegd. Het leek een gecodeerd
huldeblijk aan Burke te bevatten.
Nu heeft het
ultra-traditionalistische blog Rorate Caeli de vertaling van een interview met
Sandro Magister gepubliceerd, een doorgewinterde vaticanist. In dat interview
preekt hij over Franciscus met een neerbuigendheid die raakt aan minachting.
….. Magister is een echte
specialist. Hij de Vaticaancorrespondent van het blad L’espresso en heeft
in 40 jaar talloze exclusieve artikelen het licht laten zien. Hooggeplaatste
prelaten gebruiken zijn website Chiesa om details te late lekken rond ophanden
zijnde benoemingen en degradaties. En ik denk dat we zijn theorie serieus
moeten nemen dat het katholisme zich verdeelt in twee grote kampen: die
katholieken die erop vertrouwen dat Franciscus de leer van de Kerk zal bewaren
en de anderen (inclusief de gematigde conservatieven) die dat niet doen.
Magister wil duidelijk
benadrukken dat er geen haat tegen de paus bestaat onder de katholieke
hiërarchie (dat wil zeggen de Vaticaanse curie en de bisschoppenconferenties
over heel de wereld), maar eerder “verbouwereerdheid”. Ook verwerpt hij
de bewering in een nieuw boek, Non è Francesco (Het is niet Franciscus), van de
hand van de journalist Antonio Socci, dat de verkiezing van Franciscus ongeldig
zou zijn omdat de kardinalen de regels van de verkiezing zouden hebben
overtreden, en dat Benedictus dus nog paus is.
Non è Francesco is een
enorme bestseller in Italië. Waarom? Het voor de hand liggende antwoord is dat
het publiek dol is op een Vaticaanse samenzweringstheorie al is die gefingeerd.
Maar Magister schrijft het succes van het boek toe aan het feit dat de
Italiaanse katholieken geschokt zijn door de opvatting van de paus over
controversiële onderwerpen – vooral zijn “zwijgen over de moslimwereld”, dat
lijkt op de moeite die Pius XII had Hitler te veroordelen omdat dit de levens
van joden in gevaar zou brengen. Ik wil niet veel tijd besteden aan deze
ingenieuze maar verkeerde analogie. Franciscus kan in de ogen van Magister
niets goeds doen. Maar, ik herhaal, we kunnen zijn analyse van de crisis in de
Kerk niet afwijzen al is ze tendentieus.
Bijvoorbeeld, in een deel
van het interview stelt hij dat de Amerikaanse hiërarchie, die noch liberaal
noch hard line conservatief is, in de war is door de gebaren van de paus
richting onduidelijke veranderingen. “De kardinalen en aartsbisschoppen, zoals
Timothy Dolan van New York, Patrick O’Malley van Boston, José Gomez van Los
Angeles of Charles Chaput van Philadelphia, voelen zich geen van allen op hun
gemak”, zegt hij.
Het is waar dat sommige
kardinalen zich niet prettig voelden met de stijl van het pontificaat van
Benedictus XVI, met name nadat hij het had opgenomen voor de Tridentijnse Mis.
Maar Benedictus (een verrassing, gezien zijn reputatie) bestuurde de Kerk met
zachte hand. Belangrijker nog, in tegenstelling tot Franciscus zinspeelde hij
niet op een pastorale ontwikkeling ten aanzien van hete hangijzers op het
gebied van de seksuele moraal waarop de US hiërarchie botste met Obama.
Berichten van Magister over
het feit dat er onrust is onder de US kardinalen lijken waar te zijn. Zij
leiden niet tot een “Grote Verdeeldheid”, de term die gebruikt wordt door
Rorate Caeli. Maar, met het risico dat ik klink als een van de doemdenkers van
Rorate, ik zie wel tekenen dat de Kerk aan het polariseren is in een pro- en
anti-Franciscus kamp.
De media denken in termen
van Franciscus, de hervormer, tegenover de reactionairen. Daar zit enige
waarheid in maar de werkelijkheid is complexer. Inderdaad, Franciscus drijft
een noodzakelijke hervorming door – met name rond de financiën van het Vaticaan
die nu doorgevoerd worden door kardinaal Pell. Maar zijn goedkeurend knikken in
de richting van een “hervorming”van de katholieke houding tegenover
echtscheiding en homoseksualiteit (“wie ben ik om te oordelen?”) zijn moeilijk
uit te leggen. Hetzelfde geldt voor zijn omgaan met de synode. Waarom gaf hij
een forum aan liberalen uit de jaren 60 zoals kardinaal Walter Kasper wiens
“als het goed voelt, doe het”-filosofie het goed doet in de seculiere wereld
maar niet bij praktiserende katholieken?
Gematigde liberalen praten
over een ‘pastorale” via media maar waar dat toe leidt zijn bisschoppen en
priesters die een oogje dichtknijpen voor katholieken die de bijbelse en
Vaticaanse leer over de zondigheid van seks buiten het huwelijk ontkennen. Dit
gebeurt al, maar in toenemende mate gaan dit soort katholieken niet meer naar
de Mis en hun kinderen verlaten en masse de Kerk. Dit is het patroon dat we
mutatis mutandis bij de meeste godsdiensten kunnen waarnemen: degenen die
blijven zijn de orthodoxen.
Tenslotte, we moeten
rekening houden met het conservatisme onder de jongere clerus. Steeds als ik
Rome bezoek zie ik meer seminaristen over het St-Pietersplein lopen in
traditionele soutanes, met sportieve kapsels, de scheiding aan de zijkant. Zij
zijn op het eerste gezicht loyaal aan paus Franciscus maar vooral na de laatste
paar maanden niet erg enthousiast over hem.
Hetzelfde geldt voor
talloze priesters die pas gewijd zijn, met name in Amerika. Zijn willen nul
verandering in de kerkelijke leer rond seksualiteit. Hun grootste vrees is dat
Franciscus zal worden opgevolgd door een jeugdige liberale paus. Dat zal slechts
gebeuren als Franciscus lang genoeg regeert om het college van kardinalen te
vullen met progressieven net zoals Johannes Paulus II en Benedictus XVI het
aangevuld hebben met conservatieven. Er wordt dus gebeden om het einde van dit
pontificaat binnen maximaal 5 jaar.
Dit is geen prettige stand
van zaken. Als paus Franciscus een “Grote Verdeeldheid” wil afwenden, zal hij
grote bestuurlijke en diplomatieke kwaliteiten moeten laten zien.
Ongelukkigerwijs lijkt hij die niet te bezitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten